torsdag den 29. marts 2012

 Pseudo-attak

Jeg døjer af og til med et  pseudo-attak og lige nu tror jeg at jeg har et, jeg vil beskriver længere ned hvad det betyder.
Min skønne kolik datter :-)
Nå men sidste mandag fik min datter sin 3 måneder vacination, hun blev rigtig syg og sov ikke om natten, så det gjorde jeg heller ikke. Hun græd hele tirsdag sov lidt bedre om natten og onsdag skulle jeg gøre campingvognen klar, da camping sæsonen starter for os den 23 marts.
Det var ikke smart, for onsdag aften blev jeg nødt til a hente forstærkning i form af min forældre som tog Vera med hjem så jeg kunne få sovet.

Torsdag fortsatte jeg rengøringen af campingvognen, for den skulle være klar næste dag når svigerfar og jeg skulle sætte den op på Ejsing camping.

Jeg kunne mærke at jeg var super træt og manden kom først op på campingpladsen fredag aften, igen minder denne ubeskrivelig træthed mig om sygdommen. Øv at der er så meget man ikke orker.

Søndag var jeg vanvittig træt og kunne næste ikke løfte mine arme, og så blev jeg selvfølgelig bange for at få et attak, og så turde jeg ikke lægge mig til at sove, nervøs for hvad der ville komme snigende. Så er man inde i en rigtig dårlig cirkel, for lige præcis søvn gør at man får mere overskud og undgår attaks.

Om mandagen droppede jeg mødregruppen, min fornemmelse er at de ikke rigtig forstår sygdommen og hold op hvor er det bare belastende at være sammen med sådanne mennsker, det dræner en for energi. Men jeg er sikkert også lidt mere følsom i øjeblikket og ser spøgelser overalt.

Min følelsesforstyrrelser vendte tilbage i mit højre ben, så alle aftaler blev også aflyst tirsdag. Jeg gik ud og hentede børnene for at nyde det dejlige vejr. Og det gik rigtig godt selvom jeg selvfølgelig var træt. Jeg har sovet rigtig godt i nat, Vera knap så godt, men skidt med det, jeg føler det går fremad.

Så nu håber jeg forstyrrelserne snart forsvinder og at det ikke udvikler sig til et attak.

 Pseudo-attak:

Mennesker med sclerose kan opleve perioder, hvor symptomer man tidligere har haft, viser sig igen, uden at det nødvendigvis er tegn på aktivitet i sygdommen. En af årsagerne kan være varme.
Varme spiller ofte en afgørende rolle for mennesker med scleroses velbefindende, hvor symptomer kan forværres når kropstemperaturen stiger. Det er hyppigt feber i forbindelse med infektionssygdomme, der medfører betydelig funktionsnedsættelse, men også ophold i stærk sol eller varme bade kan være udløsende.
Stress nævnes også som en faktor, der kan forværre MS symptomer forbigående.

Forværring i sklerosesymptomer, der skyldes andet end egentlig sklerose-sygdomsaktivitet, kaldes ofte et pseudo-attak, og udløses primært af infektioner og feber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar