tirsdag den 6. december 2011

Havde en fantastisk aften igår

Igår var jeg til foredrag med Chris Mcdonald og det var meget inspirende og der var helt klart flere ting jeg kan tage med hjem og bruge i praktisk.

Flere af tingene vidste jeg godt i forvejen, men til tider er det meget godt lige at blive mindet om det, vi fik fortalt hvor super vigtigt søvn er for vores krop, og lige præcis det kom lidt bag på mig. Vi kan ikke fungere uden søvn, vi kan ikke lære nyt uden søvn og i min alder, jeg er 34 år skal man have imellem 7,5 - 8 timers søvn hver nat.

Chris Mcdonald brugte koens fordøjelsesystem som en metafor for noget mennesker gør, ikke med vores mad, men med vores tanker. Ofte når vi har lavet en fejl eller er i sorg sidder vi og ærger os, vi tænker fuck hvor dum kunne jeg lige være, så sluger vi den ned i hukommelsen og så burde den blive der. Men ofte bliver den ikke der, den kommer op sammen med en masse andre tanker og fortidens fiaskoer. Og så kommer du i tanke om at du er en fiasko. Ligesom en ko der først sluger græsset og så kommer det op som en grøn klump som koen så tygger på, rigtig længe.
Koen tygger drøv, mennesker tygger på negative tanker. Koen bruger 40 % af dagen på at tygge drøv, mennesket bruger 46,9 % af tiden på noget andet end det vi er igang med.

Det er helt naturligt at tænke negative tanker når vi har dummet os eller vi står overfor svære valg. Det gør os i stand til at lære af vores fejl, hvad vi gjorde forkert og hvad vi kan gøre for at ændre det.

Desværre for os stopper hjernen ikke med at tænke negative tanker og så opstår problemet med drøvtyggeriet. Når vi reflektere over en hændelse tager det faktisk kun hjernen 5- 10 minutter at hente den nyttige information. Derefter begynder vi at tænke i ring, og det kan blive destruktivt.

Den form for tænkning kan skrue op for vores negative tanker og det er ikke en heldig drejning da det så kommer til at skrue op for vores negative følelser og derved kan der opstå angst og depressioner.

Tanker kan i værste fald løbe af med os og skabe deres egen virkelighed.

Hvad kan man selv gøre for at stoppe tankerne.

Det første er at man selvfølgelig opdager at man tænker negative tanker og så stoppe drøvtyggeriet, og her skal man så aflede tankerne. Dette kan gøres ved sport, leg eller dybe samtaler, dog skal man sørger for at dem med taler med ikke er med til at gylpe gamle triste tanker op. Den rille kan vi alle falde i.

Vi tror at det at dovne på sofaen er lige det vi behøver, men for at slippe de negative tanker har vi brug for motion og bevægelse. Samvær med andre har en god effekt på at stoppe de negative tanker. Små doser reflektion er godt, dog ikke for mange og for høje doser.

Vi skal simpelthen holde øje med vores tanker, er de positive eller sidder vi og tygger drøv.

Jeg kan kun opfordre andre til at tage til et foredrag med Chris Mcdonald, man bliver helt sikkert meget inspireret og jeg har fået med masse med hjem jeg kan bruge når jeg tygger drøv :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar