søndag den 4. december 2011

Hjemmelavet wienerbrød

Små tebirkes og chokoladeboller

Jeg elsker at lave noget sødt specielt her i december, hvor der gerne må hygges lidt mere i weekenden og jeg mister jo lysten til det søde når jeg selv laver det :-) Min form for terapi :-)

Opskrift

Wienerbrødsdej:


2 1/2 dl mælk
25 g gær
1 æg
50 g sukker
2 tsk salt
ca 550 g hvedemel + lidt mel til udrulning
250 g koldt smør
75 g god mørk chokolade
1 æg til pensling
birkes til drys

Lun mælken til fingervarm. Hæld mælken i en skål og opløs gæren heri. Tilsæt æg, sukker og salt. Ælt hvedemel i væsken lidt af gangen og ælt til dejen er glat og smidig.
Rul dejen ud til et kvadrat på ca. 1 cm tykkelse – 30 x 40 cm. Skær smørret i tynde skiver med en ostskære og læg det på to tredjedele af dejen. Fold dejen sammen i tre lag, så dejstykket uden smør foldes ind først. Læg dejen og resten af smørret koldt i 30 min.
Gentag udrulningen og sammenlægningen, indtil du har brugt resten af smørret. På den måde ruller du smørret ind i dejen.

Tebirkes:

Start med at del wienerbrødsdejen i to lige store dele.
Du skal bruge den ene del til tebirkes. Skær dejen ud i 12 små snitter á ca. 4 x 6 cm. Dejen skal måske rulles lidt ud inden. Læg snitterne på en bageplade med bagepapir. Lad dem hæve tildækket et lunt sted i ca. 30 min.

Chokoladeboller:

Rul den anden del af dejen ud til et kvadrat ca. 25 x 30 cm og skær det ud i 12 stk. på ca. 8 x 8 cm. Kom et lille stykke chokolade på midten af hvert dejstykke og fold enderne godt sammen mod midten. Læg bollerne med snippen opad på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve tildækket i ca. 30 min.
Tænd ovnen på 225 grader. Pensl tebirkes og chokoladeboller med sammenpisket æg. Drys birkes på tebirkes. Bag tebirkes og chokoladeboller i  8-10 min. til de er gyldne.
Opskriften er fundet her Wienerbrød

Ingen kommentarer:

Send en kommentar