fredag den 13. april 2012

Gode grovboller

Idag har jeg bagt grovboller, jeg får mere og mere overskud siden fødslen, det er så dejligt.

De hedder Ingelises frøboller og er fra Gyldendals bagebog, dog har jeg udskiftet hvedemel med kamutmel.




Opskrift

50 g gær
4 dl lunkent vand
1 tsk sukker
1/2 tsk salt
1/2 dl sesamfrø
1/2 dl hørfrø
1/2 dl solsikkefrø
250 g grahamsmel
200 g kamutmel

Rør gæren ud i vandet og tilsæt sukker, salt, frøene og grahamsmelet. Rør kamutmelet i og ældt dejen godt igennem. Det kan være ret klistret og jeg bruger lidt hvedemel til lige at ældte det sammen, til den er smidig og blank.
Lad dejen hæve til dobbelt størrelse et lunt sted, slå den sammen og tril den til boller. Lad bollerne efterhæve til dobbelt størrelse på en bageplade og bag dem på næstnederst rille ved 225 grader i 20-25 min.
Så har jeg lige drysset bollerne med frø og mandler jeg har hakket.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar