mandag den 9. april 2012

Smil til din sygdom

Hvis man er uheldbredelig syg, hvordan lærer man så bedst at leve med sin sygdom. Ofte har vi en tendens til at parkere ansvaret for heldbredelse hos lægerne. Derimod burde vi tage ansvar og sætte os ind i hvad der sker med kroppen, på den måde kan man komme på bølgelængde med sin sygdom og dæmpe sin angst.

Når man får en diagnose på en sygdom bliver man nødt til fremover at forholde sig respektfuld til sit helbred. Der er mange ting man skal tage stilling til: sprøjter, piller eller ej, kemoterapi eller ej. Det kan næsten virke uoverskueligt med alle disse valg eller fravalg. Hvis man har sat sig godt ind i kroppen og dens behov og pleje vil vi være bedre rustet, og en sund krop er vejen til et sundt og lyst sind.

For at kunne tage de rigtige beslutninge med hensyn til sin sygdom, kan man skaffe mange oplysninger via internettet, bøger eller hos lægen. Men ofte forstår vi ikke lægens sprog og de ved mest om sygdom og knap så meget om sundhed. Så man bliver som patient nødt til at tage ansvar for sin krop og sit liv.

Få et lysere sind

Jeg kan selv huske tiden hvor jeg var igennem en masse undersøgelser inden jeg fik diagnosen sclerose, det var en angstfyldt periode som jeg ikke har lyst til at tænke tilbage på.
Jeg ved at det er vigtigt at få sygdommen banket på plads så angsten for det uvisse ikke tager overhånd og kommer i vejen for det gode liv.

Man ved at sindet har forbindelse til immunsystemet, så sygdomme påvirkes af vores psyke, og angst har en negativ påvirkning. Når man indser at man selv har mulighed for at gøre noget mod sin sygdom kan man bedre gøre noget for at forbedre sin situation. Vi er nemlig alle udstyret med helbredende kræfter med hjælp fra den måde vi tænker på.
Selvfølgelig er det ikke nok at have viden, man skal også bruge den, ved at være aktiv og tro på det man gør, vil angsten lettere forsvinde.
Livsglæde giver styrke til at bære det svære. Når man er syg er det endnu vigtigere at glæde sig over de ting der er at glædes over. Og istedet for at overveje alt det der kan gå galt skal du tænke på alt det der kan gå godt.. På den måde undgår du at ende i en angst-spiral og du styrker sindet og derved styrker du også helbredet.

Det er godt at kunne nogle krop/sind teknikker, det kunne være mindfulness, meditation, yoga Qi gong eller Tai chi. Åndedrætsøvelser påvirker sindet positivit og modvirker angst. Dybe, rolige åndræt får kroppen og sindet til at slappe af, så der kommer balance.
Tankfeltterapi kan også modvirke angst og skabe orden i ubehagelige følelser. Terapeuten banker let på akupunkturpunkter, der svarer til stederne, hvor man føler ubehag altså tankefelterne. Det kaldes også følelses-akupunktur. Og man kan rimelig hurtigt selv lære at banke de rigtige steder.

Motion er en anden god vej mod angst. Løb en tur ud i naturen og lyset gerne med en ven, så har man en at tale med.

Hvis  man mærker at angsten kommer snigende skal man flytte fokus, enten ved at læse en bog, havearbejde, snakke med en god ven der tilfører energi. Giv ikke efter for angsten, for den har gode vækstbetingelser i ensomhed.

Slut fred med døden

De fleste har en dødsangst, og det er vigtigt at tænke igennem hvad man tror der sker når man engang skal dø. Der er så mange der er bange for at dø og vi kan ikke undgå døden uanset hvor hurtigt vi løber.
For at få et godt og sundt liv på trods af sygdom er det nødvendigt at tage stilling til døden. Det er en naturlig ting, og man kan ligeså godt vænne sig til tanken. Hvis man på et tidspunkt i sit liv får en dødsdom og ikke har fået sin død på plads, går man i en krise der gør livet kortere og mere meningsløst.

En bog om nærdødsoplevelser, som er rigtig god at læse er bogen "Lys bag døden" af den tidligere sognepræst Kirsten Mørch-Nielsen. Jeg har selv læst den og efterfølgende får man en ro omkring døden.

Jeg tror selv på liv efter døden og man igen skal mødes med dem man elsker, jeg tror ikke at døden er en afslutning, men derimod en ny begyndelse.
De mennesker som har haft en nærdødsoplevelse er ofte ikke bange for at død.

Det er livsvigtigt især når vi er syge at tro på vores helbred. Uanset hvad. Mirakler sker, og håbet skal man aldrig miste. Så udfyld ventetiden med livsbekræftende oplevelser, de vender ikke dårligt tilbage.

Et gammel russisk ordsprog siger:"Tro på gud, men hold ikke op med at ro". De tre store læger er Vorherre, tiden og naturen. Det er hos dem vi skal søge hjælp, men vi skal selv gøre arbejdet.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar