tirsdag den 22. november 2011

Aftensmad "perle" bøffer

Her til aften fik vi "perle" bøffer med rodfrugter. Jeg havde en rest knoldselleri, rødbeder, kartofler og gulerøder. De blev krydret med lidt oliveolie og salt og så ind i ovnen.

Vi skulle have haft suppe ifølge vores madplan, men jeg fik denne fantastiske opskrift fra Kødfri fredag på mail, og den skulle bare prøves. Og bøfferne smagte himmelske.

Men selvom retten var super god glæder jeg mig til imorgen når mine 3 vegetar-dage slutter og jeg ved at resten af familien også glæder sig.

Her har jeg fundet opskriften Kødfri fredag, det er en fantastisk hjemmeside med rigtig gode vegetarretter.
Bøfferne inden de blev stegt og så pressede jeg dem lige lidt mere flade.

Bøfferne er blevet stegt og klar til aftensbordet.

Så er jeg klar til at spise :-)

Opskrift

100 g perlebyg (eller perlespelt)
100 g røde linser
50 g havregryn
1 spsk tamari
50 g løg
4 fed hvidløg
2 dl sojafløde eller anden fløde
2 tsk tørret timian
2 tsk tørret oregano
2 tsk tørret salvie
50 g rasp
groft hvedemel
olie til stegning

Kog perlebyg og linser 20 minutter i vand, der dækker. Afdryp korn og linser, hvis der er vand tilovers.
Rør havregrynene og 1 spsk tamari i blandingen og lad den afkøle. Lad den evt. stå til næste dag.
Hak løg og hvidløg fint. Rør fløden grundigt i farsen sammen med løg og hvidløg. Tilsæt krydderurterne og smag godt til med peber og evt. mere tamari. Måske skal der også lidt flere urter i. Det er vigtigt, at farsen smager af noget.
Rør raspen i farsen og form med melede hænder ca. 10 flade bøffer af farsen. Lad bøfferne hvile på et spækkebræt et kvarters tid.
Steg bøfferne gyldne i godt varm olie, ca. 5 minutter på hver side.

Jeg ved at mange siger at sclerose patienter skal holde sig fra kokosolie, det er ikke sundt for os. Men så var jeg til et fordrag med Anders Sekkerlund, som bevidst har valgt ikke at tage medicin mod sclerose. Han har ikke mærket til sin sygdom siden 2005, og han brugte kokosolie når han skulle have stegt sit mad. Han spiser også æg (rå), smør, fløde og en masse grøntsager. Men ikke så meget kød.


Den købte jeg i Bilka idag til 75 kr.


Så jeg har stegt bøfferne i kokosolie, om det er godt eller skidt må være et valg man selv tager, det gode er at kokosolie kan varmes rigtig meget op og så dufter og smager det forrygende.

Info om kokosolie:
Kokosolie er som alle andre olier slem, når den er hærdet, dvs. gjort hård via en kemisk proces. Men sund, når den er koldpresset og 'jomfruelig', dvs. nænsomt presset ud af kokoskødet uden brug af hverken varme eller kemi.

Kroppen har brug for mættet fedt, og kokosolien er god, fordi den primært består af mellemlange fedtsyrer, der er nemme at fordøje, virker styrkende på immunforsvaret og ikke lagres som fedt, men går direkte til forbrænding.

Ja så kan man også bruge kokosolie til at give sin partner massage :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar