lørdag den 19. november 2011

Sunde fiberboller


Her fra morgen bagte jeg lige nogle super sunde fiberboller til morgenmaden. De smagte super fantastiske og så fik jeg lige en kop varm cacao til.

Med tiden vil I finde ud af at jeg ikke kan modstå chokolade og cacao. Efter jeg er blevet kronisk syg med sclerose har jeg udskiftet cacaoen med soya cacao, da det er sundere end Mathilde cacao og jeg kan kun sige, prøv soya cacaoen den smager himmelsk. Det var faktisk en veninde der fortale mig om Soya produkterne, og jeg bruger det både til madlavning og bagning. Jeg udskifter mælken med soya produkter.

Du kan købe de fleste Soya produkter i supermarkeder.




Opskrift på sunde fiberboller

½ liter lunken vand
½ pak gær
4 spske olie
1 dl græsk yogurt eller cultura
1 dl grahamsmel
1 dl fuldkornsmel
1 dl hvedeklid
1 dl rugmel
1 dl havregryn/fiberblanding
150 g revet gulerod
3 tske sukker
3 tske salt

½ dl græskerkerne, ½ dl solsikkekerner, ½ dl hørfrø og sesam frø
jeg komme alle 4 slags kerne i, det gør bollerne ekstra grove og vildt lækre.
Til slut blander du økologisk sigtet speltmel i for resten.
Dejen skal hæve i 1 time, slå dejlen ud og form bollerne og hæv på pladen 20 min. Inden de sættes i ovnen pensles de med mælk og drysses med hørfrø og solsikkekerner.
Du kan droppe sukker

Bages i 20 min ved 200 grader

Ingen kommentarer:

Send en kommentar