torsdag den 24. november 2011

Sunde boller

Idag er jeg jo hjemme med min syge datter, som har fået det lidt bedre efter et skud panodil, så svømning kom jeg ikke afsted til og for at udnytte tiden bare lidt fornuftig, bankede jeg lige en bolledej sammen.

Det er en hel ny opskrift jeg har fundet på nettet med Kamutmel, den lød spændende og sund, så nu skal den prøves.


Kamutmel
 Hvad er kamutmel:

Kamutmel kaldes også kæmpedurum og er en 2000 år gammel hvedeart. Kamutmel er en fuldkornsmel med et højt fiberindhold.
Kamut har en god bageevne, der giver en blød dej og er et velsmagende, gyldent brød.
Kamutmel kan købes i helsebutikker og Kvickly.

Jeg har lavet en smule om på opskriften, jeg puttede græsk yoghurt i istedet for yoghurt naturel og istedet for hvedemel puttede jeg durum mel i, da jeg så vidt det er muligt undgår hvedemel.


Alle ingredienserne selvfølgelige økologiske

Hørfrø, solsikkekerner og græskærkerner



Laura rører kernerne i.

Kamutmel

Laura rører stadig


Ruggryn med havregryn


Nu begynder det at ligne noget

Durum mel

Dejen er færdig og skal stå i køleskabet indtil imorgen

Opskrift

12 stk.

3 dl vand
2 1/2 dl græsk yoghurt
15 g gær
1 spsk. groft salt
2 spsk. sirup eller honning
75 g blandede kerner og frø fx hørfrø, solsikkefrø, græskarkerner
200 g kamutmel 100% fuldkorn fås fra Urtekram i velassorterede supermarkeder og i helsekostforretninger
100 g havregryn fx grovvalsede
ca. 300 g durum mel
Soyamælk til pensling
ca. 50 g grovvalsede havregryn til drys

Hæld vand og græsk yoghurt i en skål og opløs gæren heri. Tilsæt salt, sirup, kerner og frø. Rør dernæst kamutmel, havregryn og til sidste durum mel i dejen. Ælt dejen godt og længe til den har en sammenhængende konsistens, men stadig er let klistret. Stil dejen tildækket i køleskabet til næste dag.
Vend forsigtig dejen ud på et bord drysset med mel. Form til en firkant ca. 30 x 30 cm og skær dejen ud i 12 stykker / tern med en skarp kniv. Læg bollerne på to bageplade med bagepapir og lad dem hæve tildækket et lunt sted i ca. 30 min.
Tænd ovnen på 225 grader.
Pensl bollerne med soyamælk og drys med havregryn. Bag en plade af gangen i midten af ovnen i 10 min. Sænk derefter varmen til 200 grader og bag i yderligere 10 min. Afkøl bollerne på en bagerist.

Opskriften er fundet her Sunde boller

Ingen kommentarer:

Send en kommentar