tirsdag den 22. november 2011

Et spændende foredrag

Jeg var til foredrag igår aftes og det var virkelig interessant og meget spændende. Det var igennem bedrepsykiatri i Struer, og man fik virkelig nogle redskaber man kunne bruge.

Vi startede med hver især at tegne vores livshjul. Livshjulet er en metode til at se om man har balance i sit liv.

Øvelsen gik ud på at man på en enkelt og kraftfuld måde kunne få overblik over hvordan ens liv ser ud lige nu, og den vej finde ud af hvilke områder man skal fokusere mere på - for at opnå det man ønsker.
Livshjulet

Sådan bruges livshjulet

Når du har lavet livshjulet og inddelt det i livsområder, skal du overveje hvert område og give det karakter fra 0 til 10. (0 er inderst og 10 yderst).

Spørg så dig selv: Hvor tilfreds er jeg?

Det første du tænker eller mærker, er det rigtige for dig. Tegn det ind i livshjulet.
Når du har lavet livshjulet færdigt, så kik godt på det. Er du tilfreds med dit liv?
Hvis der er områder du ikke er tilfreds med, så spørg dig selv: Hvad skal der til for at dette område også bliver et 10-tal?

Lav mål og handleplaner for at nå dine ønsker.

Senere talte vi om hvordan man kunne fastholde de positive tanker, b.l.a. ved at kigge efter succeser og at grunden til at vi ofte ikke handlede på vores drømme var frygten for at dumme os. Vi skulle simpelthen bliver bedre til at leve i nuet, for bekymringer hører ofte fortiden eller fremtiden til.

Det kender jeg selv til efter jeg har fået sclerose, ofte tænker jeg, får jeg måske et attak og hvordan ser mit liv ud om 3 år. Istedet for at leve lige nu lige her, og nyde at jeg har det godt lige nu.

Hun talte også meget om at hvis man var nede i et hul, skulle man fokusere på små positive ting, f.eks solen skinner idag, mit datter har givet mig et knus eller hunden var glad for at se mig. Det er de små positive begivenheder i hverdagen der kan hive os op når vi er længst nede.

En anden vigtig pointe var ikke at fokusere på ting vi ikke kan lave om. Vejret, vi kan ikke påvirke vejret, lad være med at bruge din energi på det. Jeg har fået en kronisk sygdom, ja det er rigtigt, men du kan ikke lave om på det. Man bliver nødt til at finde det positive i det negative, og så lægge alt sin fokus der.

Hvis du har et ønske eller en drøm og du ikke tør springe ud i det, skal du spørge dig selv: "Hvad er det værste der kan ske" Man bliver nødt til at punktere frygten og du vil opleve en stor glæde ved at springe ud i noget nyt, og finde ud af at det ikke er farligt.

Alle har en indre stemme i hovedet, det er den stemme der prøver at beskytte os, man kan også kalde stemmen for dommeren. Det er ham der vil beskytte os for at gøre noget dumt, beskytte os for at blive til grin. I sin barndom var det sine forældre der beskyttede en, nu er det vores indre stemme og nogle gange bliver vi simpelthen nødt til at se frygten i øjnene og ikke altid gøre hvad der er trygt og godt. Lev livet, tag nogle chancer, se ud af boksen.

Vi skulle skrive 3 ting ned der slugte vores energi

Jeg skrev:

Min sygdom
Rengøring
Kommunen

Men jeg skulle heldigvis også skrive 10 ting ned der gjorde mig glad

Jeg skrev

Mine børn
Mine hunde
Min mand
Min graviditet
Svømning
Hygge med en veninde
Et glas rødvin
Chokolade
Brusebad
Rent sengetøj
Et kram fra en jeg holder af

Og jeg kunne blive ved..... Heldigvis er der rigtig mange positive ting i ens liv og det er dem vi skal fokusere på, så bliver vi et positivt menneske. Hænge de positive ord op på køleskabet, måske kigger manden på dem og tænker jeg putter lige rent sengetøj på idag, for så bliver min kone glad. Manden kan gøre det samme så vi ikke glemme hinanden og de små positive lysglimt i vores ellers så travle liv.

Vejen til de positive tanker

- Dit liv er dit ansvar

- Nuets og nærværets gave (bekymringer hører til fortid og fremtid)

- Forstå sammenhæng mellem tanker, følelser og adfærd

- Hav opmærksomhed på dit fokus - successpejder eller fiaskofinder

- Husk dig selv først

DET HANDLER IKKE OM HVORDAN DU HAR DET, MEN HVORDAN DU TAR DET

Ingen kommentarer:

Send en kommentar