mandag den 21. november 2011

Vegetar mandag

Til frokost idag lavede jeg den milde aubergine salat, vi skulle have haft den til aftensmad, men vi er blevet inviteret til fødselsdag i aften og hun laver en vegetarret til mig, så det er fornemt.

Jeg bliver heller ikke så længe til fødselsdagen da jeg skal videre til temamøde omkring positive tanker :-)
Økologisk aubergine

Efter de har været inde i ovnen

Hvidløg, citron og sal, så skal det blendes

Tomater og persille

Retten er færdig

Retten er fra min nye kogebog Vegetarisk vellyst, og jeg kunne bestemt ikke lide smagen. Hvis jeg skulle lave den igen, blev det kun med 1 fed hvidløg og så tror jeg ikke at mig og auberginer passer specielt godt sammen.

Det var en nem ret, men ikke noget jeg vil prøve igen :-)

Men brødet var godt.

Opskrift

2 økologiske auberginer
1 + 1 spsk olivenolie
2 fed hvidløg
2 spsk friskpresset citronsaft
salt

Topping

1-2 tomater
1 håndfuld basilkumblade eller bredbladet persille
evt 1 håndfuld frisk parmesan i flager

Skær stilken af auberginerne. Skær hver aubergine i 6 både. Læg dem på en bageplade med bagepapir, dryp med en spsk olie og vend bådene godt rundt.

Bag auberginerne i ovnene ved 225 grader i 20-25 minutter, til de er gyldenbrune og møre. Lad dem køle lidt af.

Blend auberginerne i en foodprocessor eller en stavblender sammen med presset hvidløg, citron og salt til en blød puré. Smag til.

Skær tomater i små terninger. Hak basilikummen eller persillen groft.

Bred puréen ud på en tallerken eller fad og dys med tomatterninger og basilkum eller persille og drys eventuelt med parmesanflager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar